A zöld közbeszerzés (GPP) fontos eszköze az éghajlatváltozási, az erőforrás-felhasználási és a fenntartható fogyasztási és termelési környezetvédelmi célok megvalósításának.
A zöld közbeszerzési eljárást az Európai Bizottság a Környezetvédelmi szemléletű közbeszerzés című közleményében olyan eljárásként határozza meg, „amelynek alkalmazásakor a hatóságok azoknak az áruknak, szolgáltatásoknak és munkálatoknak a beszerzését részesítik előnyben, amelyek más, azonos rendeltetésű árukhoz, szolgáltatásokhoz és munkálatokhoz képest kisebb mértékben terhelik a környezetet”.
Az irányelvek lehetővé teszik, hogy környezetvédelmi megfontolásokat is figyelembe vegyenek. Ez vonatkozik a közbeszerzési eljárás részét képező megelőző szakaszra, valamint a szerződés teljesítésére is. A kizárásra és kiválasztásra vonatkozó szabályok célja, hogy biztosítsák az ajánlattevők és alvállalkozók környezetvédelmi jogszabályoknak való megfelelésének minimális szintjét. Az ajánlatkérők számára olyan technikák állnak rendelkezésre, mint az életciklusköltség-számítás, a fenntartható gyártási folyamatok meghatározása és a környezetvédelmi odaítélési szempontok alkalmazása, amelyek elősegítik a környezeti szempontból kedvezőbb ajánlatok azonosítását.
Miért jó a zöld közbeszerzés?
Az árukra, szolgáltatásokra és munkálatokra irányuló kormányzati kiadások az Unió GDP-jének körülbelül 14%-át teszik ki: ez évente mintegy 1,8 trillió EUR-t tesz ki. Amennyiben vásárlóerejük olyan árukra, szolgáltatásokra és munkálatokra irányul, amelyeknek kevésbé jelentős a környezeti hatása, akkor nagymértékben hozzájárulhatnak a helyi, regionális, nemzeti és nemzetközi fenntarthatósági célkitűzések eléréséhez. A zöld közbeszerzés az innováció jelentős motorja lehet a piacon, mivel a zöld termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez valódi ösztönzőket biztosít. Ez különösen azokban az ágazatokban igaz, ahol a közbeszerzők a piac jelentős részét képviselik (pl. építőipar, egészségügyi szolgáltatások vagy tömegközlekedés).
A zöld közbeszerzés révén pénzügyi megtakarítást is elérhetnek, különösen akkor, ha egy szerződés tekintetében nemcsak a vételárat, hanem az életcikusköltségeket is figyelembe vesszük. Az energiahatékony vagy víztakarékos termékek vásárlásával például jelentősen csökkenthetők a közüzemi kiadások. A termékek veszélyesanyag-tartalmának csökkentése mérsékelheti az ártalmatlanítás költségeit. A zöld közbeszerzést alkalmazók felkészültebben néznek szembe a jövő környezeti kihívásaival, például a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével vagy a még inkább körforgásos gazdaság felé való elmozdulással.
A zöld közbeszerzés számos uniós szakpolitika és stratégia részét képezi, mivel elismerten elősegíti a természeti erőforrások fenntarthatóbb felhasználását, a fenntartható fogyasztás és termelés irányába történő elmozdulást, illetve ösztönzi az innovációt. A körforgásos gazdaságra vonatkozó uniós cselekvési terv a zöld közbeszerzést az erőforrások még hatékonyabb és eredményesebb felhasználásához szükséges egyik intézkedésként azonosítja.
Számos ország és régió már szintén kidolgozott zöld vagy fenntartható közbeszerzésre vonatkozó követelményeket. Ezek sok esetben nagyon hasonlóak az uniós zöld közbeszerzési követelményekhez, emellett olyan kiigazításokat tartalmaznak, amelyek az egyedi körülményeket vagy a követelményeket kidolgozó hatóságok prioritásait tükrözik. A követelményrendszerek többsége az életciklus-elemzések adatain alapul (amennyiben azok rendelkezésre állnak), illetve az ökocímkéken és az azokat alátámasztó tényeken.
Fotó: Közbeszerzési Hatóság
Forrás: Európai Unió