A magyarok mindössze 12%-a tudja beazonosítani, mi is pontosan az ESG, sőt magát a fenntarthatóság fogalmát is leginkább a környezetvédelemhez társítják. Az ESG (E: Environmental; S: Social; G: Governance) valójában egy keretrendszer, melynek célja, hogy a közép- és nagyvállalatok fenntarthatóságért végzett munkája mérhetővé váljon, vagyis hogy a pénz- és tőkepiac szereplői objektíven meg tudják ítélni, hogy a gazdálkodó szervek milyen lépéseket, tevékenységeket tesznek a fenntarthatóság érdekében. A keretrendszer három fő területen vizsgálódik: környezeti hatások, társadalmi kérdések kezelése, illetve a vezetői döntéshozatalok folyamata.
Azon pénzügyi szakemberek, akik az ESG stratégiáját követik, a befektetéseik elhelyezése előtt a cégeket fenntarthatósági szempontok alapján rangsorolják. Tehát az ESG nem hóbort, nem légből kapott újdonság, hanem egy fontos és szigorú magatartási követelmény, a finanszírozók által egyre erősebben megkövetelt hozzáállás.
Itt azonban azonnal képbe is kerül a következő fontos kérdés: mi is az a fenntarthatóság?
A megkérdezett magyarok magas arányban kötik a fenntarthatóságot a környezetvédelemhez (*Az UniCredit Bank és a SteiGen közös 1000 ember megkérdezésével végzett kutatása alapján*), és nagyon kevesen vannak tisztában a fenntarthatóság vállalati, társadalmi aspektusaival. Az említett vizsgálatra hivatkozva, a magyarok 73%-a a környezetvédelemre gondol, ha azt hallja fenntarthatóság, míg 66%-uk a tudatos, takarékos fogyasztáshoz is köti azt. A megkérdezettek 16%-a a használati tárgyak adományozást is ide kapcsolta. Az alanyok nagyon szűk körben helyezték el a fenntarthatóság kérdését, leginkább a pazarlásmentes, tartalékoló magatartásra gondoltak, és arra, hogy új erőforrások keresésére kell irányítani a figyelmet. Szóba került még Rousseau elve, vagyis a „vissza a természetbe”, a klímaproblémák, az önfenntartó gazdálkodás, de volt, aki a fenntarthatóság lényegét abban látta, hogy „nem nyújtózkodhatunk csak addig, amíg a takarónk ér”.
A pénzügyi és vállalati szektorban ugyan már magas szinteken jelen van a fenntarthatóság: egyre több cég foglalkozik a témával, és tesz is konkrét lépéseket a kollektív társadalmi ügy érdekében. Kiderült, hogy a társadalom szereplői fontosnak is tartják, hogy a vállalatok tegyenek a fenntarthatóságért, szerepvállalásuk konkrét, világos, és előrelátó legyen, ám ezzel szemben a megkérdezettek mindössze 7%-a volt az, akit a munkahelyválasztásban befolyásol a cég szerepvállalásra és fenntarthatósági hozzáállása.
Megoldás a tudatos hosszútávú befektetés a Nuxonnal!
Források:
https://www.ey.com/hu_hu/strategy-transactions/miert-beszel-mindenki-az-esg-rol—
https://greendex.hu/nekunk-magyaroknak-a-fenntarthatosag-a-kornyezetvedelmet-jelenti/
#nuxon #fenntarthatóság #társadalmiszerepvállalás #ESG #vállalatistratégia